Temel Analiz Nedir?

Temel analiz nedir


Temel analiz şirketleri, şirketlerin içinde bulundukları sektörleri ve genel olarak ekonomilerdeki durumu ele alarak fiyatların olması gereken gerçek değerini hesaplayabilmemize olanak sağlayan bir analiz yöntemidir. Güncel fiyatlar olması gereken gerçek fiyattan az ise alım, fazla ise satım yapılarak kar elde edilmesine dayanır.


Çeşitli matematiksel formüller ile hisse senetlerinin gerçek değerinin bulunmasını şöyle bir örnek ile açıklayabiliriz. İkinci el bir araç satın alacaksınız diyelim; bu aracın kilometresi, markası, modeli ve kazasının olup olmaması aracın fiyatını belirleyen temel faktörlerdir. Aynı şekilde bir şirketin duran varlıkları, kasasındaki para miktarı, gelirleri, giderleri ve borçları o şirketin gerçek değerini bulmamızı sağlar. Araç alırken rakamlara dikkat ettiğiniz gibi bir şirketin hissesini satın alırken de aynı hassasiyeti göstermelisiniz. Şirketin sektörü, defter değeri, fiyat kazanç oranı ve temettü verimliliğine dikkat etmeniz kar elde etmeniz açısından oldukça önemlidir.


Temel analiz üç farklı konu başlığı ile ele alınır. Bunlar;


  • Ekonomik Analiz
  • Sektörel Analiz
  • Şirket Analizi

Ekonomik Analiz


Ekonomik analiz için temel analizin kökü diyebiliriz. Ekonomik analizde mikro ekonomik ve makro ekonomik veriler oldukça önemlidir. GSYİH (gayrisafi yurt içi hasıla), istihdam, işsizlik oranı, enflasyon, faiz oranları, bütçe açığı verileri ile ekonomideki durumun ve gidişatın ne yönde olduğu ile ilgili yorumda bulunabilirsiniz. Ekonomik analiz yaparken yabancı ülkeler ve önemli verileri de göz arda edilmemelidir.


Ülke ekonomisinin canlılığı, kapasite kullanımı, üretim ve tüketim değerleri hisse senedi piyasalarını  olumlu yönde etkiler. Aksi durumda ekonomik durgunluk nedeni ile şirketler yeterince kar edemez ve bu hisse senedi piyasaları için olumsuz bir durumdur.


Sektörel Analiz


Bütün şirketler aslında bir sektöre hizmet etmektedir. Bu ulaşım, hizmet, turizm, teknoloji, sanayi, sağlık veya gıda olabilir. Bir sektörün gelişmesi birden fazla şirketin fiyatlarına olumlu yansıyabilir. Örneğin konut sektöründeki büyüme inşaat, çimento ve gayrimenkul yatırım ortaklığı şirketlerinin fiyatlamasını olumlu yönde etkileyebilir. Eğer bu yönde bir beklentiniz var ise artan konut talebi, yeni konut kredilesi başvuru oranları ve yurt dışı konut talebi gibi verileri takip edebilirsiniz.

Not : Bazı durumlarda ekonomi küçülse de “X” bir sektör ön plana çıkabilir veya tam tersi ekonominin iyiye gittiği bir dönemde “X” sektörünün küçülmesi hisse fiyatlarını olumsuz yönde etkileyebilir. Yaşanan virüs salgını nedeniyle ulaşım sektörünün olumsuz, gıda sektörünün olumlu etkilenmesini bu duruma örnek olarak gösterebiliriz. Bu nedenle temel analiz yaparken şirketlerin içinde bulunduğu sektörün durumunu da gözden geçirmenizde fayda var.


Şirket Analizi


Temel analizde ekonomi ve sektör analizini tamamladıktan sonra şirket analizi yapılır. Şirket analizleri bilançoları okumak ve onları yorumlamak üzerine yapılır. Bir yıl içerisinde şirket 4 kere bilanço açıklayabilir. Bu bilançoları daha önceki bilançolar ile karşılaştırarak şirketin gidişatı hakkında fikir sahibi olunabilir. Şirketleri analiz ederken 3 konu başlığı ön plana çıkmaktadır. Bunlar maliyet, gelir ve piyasadır.


Maliyet : Maliyet analizinde şirketin sahip olduğu varlıklar ön plana çıkartılır. Defter değeri, tasfiye değeri gibi yöntemler kullanılır. Şirket tüm varlıklarını satsa ve tüm borçlarını da ödese geriye ne kalır? sorusunun cevabı aranarak şirket değerlemesi yapılır.


Gelir : Gelir analizinde şirketin değeri, gelecekte sağlayacağı tahmin edilen nakit girişlerinin bugünkü değerleri toplamına eşittir. Burada “iskontolanmış nakit akımları” ve “iskontolanmış kâr payları” gibi yöntemler kullanılarak gelecekteki oluşacak gelir tahminleri ile şirket değerlemesine gidilir.


Piyasa : Piyasa yaklaşımı ise piyasa çarpanı dediğimiz (şirket parametreleri) Fiyat/Kazanç Oranı (F/K Oranı), Piyasa Değeri/Defter Değeri Oranı (PD/DD Oranı),  FAVÖK (EBITDA), Özsermaye Karlılığı gibi çarpanlara bakılarak bahse konu varlığın (örnek hisse senedinin) yatırımcıların varlık için biçtikleri değeri ölçümleyerek şirket değerlemesi yapmasıdır.


Temel analizin konu başlıkları genel olarak bu şekildedir. Temel analizin yüzde 70’ini şirket analizleri oluşturur. Bu nedenle doğru bir temel analiz için şirket analizlerini iyi yapabilmek, takip etmek ve finansal okuryazarlığınızın yüksek olması şarttır.


Temel Analizde Bilmeniz Gereken Formüller


Temel analizin formüllerinden elde edilen değerleri birçok aracı kurum ve borsa ile ilgili siteler ücretsiz/ücretli olarak paylaşmaktadır. Ancak formülleri bilmek, hesaplamalarda hangi verilerin kullanıldığını kavramak iyi bir temel analizci olabilmek için çok önemlidir. En sık kullanılan temel analiz formülleri şu şekildedir;

 

Sonuç olarak temel analizde yatırımcı bir takım sorulara cevap aramaktadır. Bu sorular;

  • İçinde bulunduğumuz zaman dilimi, hisse senedi satın almak için doğru bir zaman mı?
  • Yatırım yapmak için en uygun sektör hangisidir?
  • Zaman ve sektörde karar kıldıktan sonra; Hangi hisse senedi daha fazla prim yapabilir? sorusuna cevap aranır.

Tüm bu sorulara cevap bulunduktan sonra yatırım yapacağınız hissenin adı zaten kendiliğinden ortaya çıkacaktır. Portföyünüzün temellerini sağlam atmanız dileğiyle…

 

 

 

Bu Blogda Ara